Statut Punktu Przedszkolnego Titum
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz. U. 2010 nr 161 poz. 1080 z późn zm.).
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Nazwa placówki: Punkt Przedszkolny Titum
- Siedziba Punktu Przedszkolnego znajduje się w Rzeszowie ul. Wita Stwosza 35.
- Punkt Przedszkolny obejmuje swoją opieką dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, niepełnosprawnością sprzężoną oraz autyzmem.
- Statut Punktu Przedszkolnego jest podstawowym aktem prawnym regulującym działalność przedszkola. Tworzone na jego podstawie regulaminy nie mogą być z nim sprzeczne.
- Punktu Przedszkolnego używa kolorowego znaku graficznego:
§2
- Organem prowadzącym Punkt Przedszkolny jest Stowarzyszenie na Rzecz Wspomagania Rozwoju Dzieci i Młodzieży „Titum” z siedzibą przy ul. Kwiatkowskiego 48a, 35-311 Rzeszów.
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA
§3
- Punkt przedszkolny realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa i przepisów dotyczących szkolnictwa specjalnego, a w szczególności przez:
1) Zapewnienie dzieciom pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
2) Zapewnienie dzieciom korzystnych warunków przezwyciężania trudności i osiągania pozytywnych wyników kształcenia i wychowania;
3) Usprawnianie nie zaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych;
4) Korygowanie nieprawidłowości rozwojowych;
5) Kompensowanie braków rozwoju.
§4
- Cele i zadania, o których mowa w § 3 są realizowane przez:
1. Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej, w szczególności przez:
a) Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze,
b) Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne, logopedyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym,
c) Zapewnia w miarę możliwości i kompetencji wczesne wykrywanie zaburzeń rozwojowych i trudności wychowawczych, zapobiega ich rozwojowi prowadząc odpowiednie oddziaływania terapeutyczne.
2. Umożliwianie rozwoju zainteresowań i realizowanie indywidualnych programów,
3. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, przygotowaniu go do nauki w szkole i niezależnego funkcjonowania.
§5
- Punkt Przedszkolny realizuje zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju.
§6
- Punkt Przedszkolny realizuje swoje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami (opiekunami) wychowanków, z Niepubliczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną „Titum” w Rzeszowie i innymi poradniami specjalistycznymi.
§7
- W punkcie przedszkolnym nie prowadzi się badań lekarskich, ani stomatologicznych. Badania te należą do obowiązków rodziców.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO ORAZ ZADANIA I KOMPETENCJE POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§8
- Organami Punktu Przedszkolnego Titum są:
- Stowarzyszenie na Rzecz Wspomagania Rozwoju Dzieci i Młodzieży „Titum”,
- Dyrektor.
§9
- Do kompetencji Stowarzyszenia należy:
a) Podjęcie decyzji o likwidacji Punktu Przedszkolnego Titum,
b) Opracowanie oraz dokonywanie zmian w Statucie,
c) Powoływanie i odwoływanie Dyrektora
§10
- Dyrektor prowadzący punkt przedszkolny jest zobowiązany i uprawniony do:
a) Realizowania założeń i koncepcji przedłożonych przez Kuratorium Oświaty.
b) Nadzoru pedagogicznego – w stosunku do zatrudnionych nauczycieli, w zakresie:
- Organizacja procesu edukacyjnego,
- Planowania i dokumentowania pracy edukacyjnej i zajęć dodatkowych,
- Prowadzenie obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej,
- Wyboru programu wychowania przedszkolnego,
c) Uzupełnianie dokumentacji przedszkolnej,
d) Reprezentowanie punktu przedszkolnego na zewnątrz,
e) Zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w punkcie przedszkolnym,
f) Współpraca z rodzicami dzieci,
g) Decydowania o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych i obsługi, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków służbowych.§11
- W punkcie przedszkolnym zatrudnia się nauczycieli, terapeutów (pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów SI, etc.) oraz pomoce-nauczycieli.
- Nauczyciele, terapeuci, pomoce-nauczycieli mogą być zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych.
- Dopuszcza się również możliwość pracy stażystów (psychologów, pedagogów, studentów ww. kierunków) i wolontariuszy (po wcześniejszym przygotowaniu merytorycznym tychże osób).
- Nauczyciele w punkcie przedszkolnym posiadają przygotowanie (wykształcenie) pedagogiczne minimum na poziomie studiów licencjackich.
- Terapeuci w punkcie przedszkolnym posiadają przygotowanie (wykształcenie) psychologiczne lub pedagogiczne minimum na poziomie studiów magisterskich.
- Pomoce -nauczycieli w punkcie przedszkolnym nie muszą posiadać przygotowania (wykształcenia) pedagogicznego i/lub psychologicznego.
- Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w punkcie przedszkolnym określają umowy zawarte z personelem punktu przedszkolnego w oparciu o obowiązujące przepisy.
§12
- Do zadań nauczyciela należy:
a) Odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
b) Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zainteresowań i zdolności,
c) Realizacja programów edukacyjnych (z uwzględnieniem możliwości psychoedukacyjnych dzieci),
d) Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczną, pedagogiczna, terapeutyczną, zdrowotną lub inną,
e) Prowadzenie pełnej dokumentacji pedagogicznej dotyczącej danej grupy przedszkolnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
f) Otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków oraz utrzymywanie kontaktu z rodzicami poprzez indywidualne konsultacje pedagogiczne z rodzicami na terenie punktu przedszkolnego oraz na terenie domu dziecka,
g) Przygotowanie sali do zajęć tj. dbanie o jej wystrój, dbanie o pomoce dydaktyczne, utrzymywanie w sali ładu i porządku,
h) Dostosowanie materiałów edukacyjnych do specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci.
§13
- Do zadań psychologa/pedagoga/logopedy/rehabilitanta -terapeuty należy:
a) Odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
b) Tworzenie kompleksowych indywidualnych programów terapeutycznych,
c) Realizacja programów terapeutycznych,
d) Prowadzenie i odpowiedzialność za realizacje pracy terapeutycznej,
e) Współpraca z innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc dzieciom,
g) Otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków oraz utrzymywanie kontaktu z rodzicami poprzez indywidualne konsultacje z rodzicami na terenie punktu przedszkolnego
h) Przygotowanie sali do zajęć tj. dbanie o jej wystrój, dbanie o pomoce dydaktyczne, utrzymywanie w sali ładu i porządku.
§14
- Do zadań pomocy -nauczyciela należy:
a) przygotowywanie i podawanie posiłków dla dzieci,
b) sprzątanie po dzieciach oraz dbanie o porządek na terenie całego punktu przedszkolnego,
c) doraźna pomoc w opiece nad dziećmi oraz odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pozostawania pod opieką punktu przedszkolnego,
d) doraźna pomoc w drobnych pracach remontowych,
e) dbanie o środki czystości w punkcie przedszkolnym,
f) pomoc nauczycielom w trakcie zajęć dla dzieci, - Prawa i obowiązki oraz szczegółowe zadania wszystkich pracowników zatrudnionych w punkcie przedszkolnym określają zakresy czynności znajdujące się w teczkach akt osobowych.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§15
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w punkcie przedszkolnym, a w szczególności czas trwania indywidualnych zajęć terapeutycznych (psychologicznych, logopedycznych, sensorycznych, etc.) powinien być dostosowany (indywidualnie) do aktualnych możliwości rozwojowych danego dziecka.
§16
- Rok szkolny w Punkcie Przedszkolnym Titum rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
- Punkt Przedszkolny Titum działa od poniedziałku do piątku w dni robocze w godzinach 7.30 – 16.30. Istnieje możliwość zmiany czasu pracy punktu w zależności od potrzeb, w oparciu o odrębne uzgodnienia z rodzicami.
- Punkt Przedszkolny Titum czynny jest przez cały rok z wyjątkiem przerwy w okresie wakacyjnym trwającej dwa/trzy tygodnie. Punkt Przedszkolny Titum będzie również nieczynny dnia 2-go maja każdego roku.
- Organ prowadzący może ustalić opłaty (czesne) za pobyt dziecka w przedszkolu.
§17
- Punkt przedszkolny zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem punktu przedszkolnego (wyjścia oraz wycieczki).
- W trakcie trwania spacerów nadzór nad dziećmi sprawuje minimum dwóch opiekunów.
- Najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice dzieci.
- Punkt przedszkolny nie zapewnia dzieciom codziennych zajęć na świeżym powietrzu
§18
- W przypadku nieobecności nauczycieli sprawujących opiekę nad grupą, dyrektor punktu przedszkolnego powierza grupę wybranemu nauczycielowi .
- Nauczyciele i terapeuci są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci.
- Za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć terapeutycznych i/lub zajęć dodatkowych odpowiedzialni są specjaliści prowadzący te zajęcia.
§19
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z punktu przedszkolnego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich w formie pisemnej pełnoletnią osobę dorosłą, zapewniająca pełne bezpieczeństwo dziecku
ROZDZIAŁ V
WYCHOWANKOWIE PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§20
- Podstawową jednostką organizacyjną punktu przedszkolnego jest grupa, obejmująca dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, uzdolnień i zainteresowań, a także stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
- Do punktu przedszkolnego uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 lat do roku, w którym ukończą 9 lat.
- Liczba dzieci w grupie wynosi od 4 do 6
- W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci w grupie może być niższa lub wyższa od liczby określonej w ust. 3.
§21
- Dzieci mają prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) życzliwego oraz podmiotowego traktowania w całym ich procesie wychowawczo dydaktycznym. - W punkcie przedszkolnym nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich. Leki można podawać tylko na podstawie pisemnej zgody rodziców w formie oświadczenia.
- Zobowiązuje się rodziców/prawnych opiekunów dzieci do ubezpieczeni od NNW.
§22
- Dziecko może zostać skreślone z listy dzieci przyjętych do punktu przedszkolnego w przypadku gdy:
a) swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków punktu przedszkolnego,
b) nastąpi brak współpracy rodziców z personelem dydaktycznym i/lub personelem terapeutycznym w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji, wychowania oraz terapii dziecka,
c) rodzice nie przestrzegają zasad współpracy określonych w statucie lub Umowie z punktem przedszkolnym. - Decyzje o skreśleniu dziecka z listy wychowanków podejmuje Dyrektor punktu przedszkolnego.
- Decyzja o skreśleniu dziecka z listy wychowanków zostaje przedstawiona rodzicom w formie pisemnej.
- Od powyższej decyzji nie przysługuje rodzicom żadne odwołanie.
§23
- Zasady przyjmowania dzieci do punktu przedszkolnego:
a) Kwalifikacje dzieci do punktu przedszkolnego odbywają się przez cały rok w ramach wolnych miejsc,
b) Do punktu przedszkolnego przyjmowane są dzieci na podstawie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczną,
c) Złożonych przez rodziców (prawnych opiekunów) dziecka dokumentów rekrutacyjnych
ROZDZIAŁ VI
SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
§24
- Punkt przedszkolny uzyskuje środki finansowe na swoją działalność z następujących źródeł:
a) dotacji budżetu Gminy wysokości określonej przepisami art. 97 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
b) wpłat czesnego ze strony rodziców określonych w Umowie indywidualnie dla każdego z rodziców.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
- Punkt przedszkolny prowadzi oraz przechowuje stosowną dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Statut w powyższym brzmieniu wchodzi wżycie z dniem: 1 września 2020 roku .